Wat doe ik aan spam via mijn contactformulier? - Websites voor startende ondernemers

Wat doe ik aan spam via mijn contactformulier?

Door: Gerben

Je kent ze wel: de vraag of rekensom die je moet beantwoorden bij het invullen van contactformulieren op websites. Deze zogenaamde captcha’s zijn kleine puzzeltjes om te controleren of je wel een mens bent. Dit is om te voorkomen dat automatische spammers (spambots) het formulier ook invullen; deze kunnen het puzzeltje niet oplossen.

Het doel van deze captcha's is om te voorkomen dat het formulier misbruikt wordt door spammers. Zeer vervelend om al die spam in je inbox tegen te komen. Bij het schoonmaken van je inbox zou je zomaar een mailtje teveel kunnen verwijderen van een klant.

Contactformulier of e-mailadres?

Veel websites hebben een (of meer) contactformulieren: handig voor bezoekers om laagdrempelig en snel contact op te nemen. Een e-mailadres tonen is niet altijd wenselijk. Bovendien zorgt een e-mailadres voor een open deur voor spammers (zie ook tip 3). Je zou het e-mailadres als een plaatje kunnen laten zien, maar zelfs die zijn niet veilig voor spambots. Een plaatje is ook niet gebruiksvriendelijk; vooral smartphone-gebruikers willen snel kunnen klikken en mailen. Bij een plaatje zal er moeten worden overgetypt en dat is zeer bewerkelijk voor de bezoeker.

Een e-mailadres is bovendien niet altijd klikbaar voor gebruikers met een webbased mailprogramma als Gmail.com, Outlook.com, etc. Ook voor smartphone-gebruikers is een formulier vaak handige.

Een contactformulier dwingt ook bepaalde informatie en biedt een goede structuur. Informatie als naam, onderwerp en contactgegevens worden duidelijk gepresenteerd aan jou als ontvanger. Een los mailtje wil nog wel eens zorgen voor heen en weer gemail over "wat er nou eigenlijk gevraagd wordt".

Een laatste goede reden om contactformulieren te gebruiken, is dat het gebruik hiervan meetbaar is in de statistieken (Google Analytics) als ‘doel’.

Captcha als oplossing tegen spam

Spambots zoeken het internet af naar contactformulieren en vullen deze automatisch in. Het doel: je naar hun website lokken (waar soms ook malware op te vinden is, dus liever niet klikken op de link in de spammail). Deze spammail kan irritante proporties aannemen. Met een captcha – een afkorting van: Completely Automated Public Turing test to tell Computers And Humans Apart – valt dat te voorkomen. Deze captcha’s zijn er in verschillende soorten, meestal in de vorm van een rekensom, of cijfers en letters die je moet lezen en invullen om verder te kunnen. Voor ieder soort website bestaat er wel een, vaak in de vorm van een plugin.

Er zijn trouwens nog andere antispam-technieken. Deze zijn vaak wat bewerkelijker, maar bieden minder overlast voor gebruikers bij het invullen van het contactformulier.

Tip 1: Nu we toch met het contactformulier bezig zijn: Een heldere communicatie zorgt voor een grotere klantenbinding. Stuur daarom altijd een reactie met kopie van het ingevulde formulier naar de gebruiker. En wees concreet in de automatische antwoordtekst. Dus liever niet: ”Wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op,” maar geef een (realistische) belofte: “We nemen morgen contact op. Spoed? Bel ons dan direct op: …”.

Tip 2: Ook het beveiligen van versturen van de informatie via het contactformulier is wettelijk verplicht. Een SSL-certificaat (‘https’) zorgt voor een beveiligde verbinding van je website.

Tip 3: Heb je een webwinkel? Wettelijk gezien is een contactformulier niet voldoende; de wet stelt het tonen van een e-mailadres verplicht. Nadeel hiervan is dat een e-mailadres voor spambots heel makkelijk te misbruiken is. Met CSS of JavaScript zijn er wel trucs uit te halen om een e-mailadres slecht leesbaar te maken.

Tip 4: Doorloop zelf eens het hele proces van het invullen: werkt het formulier nog naar behoren? Is de informatie in het automatische bevestigingsmailtje voldoende en correct?

Heb je nog meer tips? Of vragen? Stuur ons een bericht of bel ons!