Ruim je Homepage op - Websites voor startende ondernemers

Ruim je Homepage op

Door: Gerben

Bezoekers komen maar voor één ding op je site: een antwoord op hun vraag. Hoe ga je je bezoekers daar mee helpen? In ieder geval niet met een overvolle Homepage.

In onze eigen beleving is onze eigen website een bron van informatie waarmee we iedereen bedienen. We zetten al onze diensten op de Homepage in mooie blokken. Een grote slider met grote foto's bovenaan. Het laatste nieuws (vaak daterend van 1,5 jaar geleden...) krijgt ook een prominente plek. En al die andere zaken waar we eigenlijk niet zo goed raad mee weten zetten we in de sidebar: “zet maar in de sidebar, daar is nog wel plek”.

Herkenbaar?

In de praktijk blijken bezoekers niet ‘alle informatie’ te willen zien en kunnen ze door dat oerwoud vaak ook niet meer de informatie vinden die ze wél zoeken.

De Homepage van Yahoo in 2006Wanneer is een Homepage een goede Homepage?

Om een Homepage (website) op effectiviteit te meten, kijken we vaak naar kwantitatieve cijfers: Wat zijn de bezoekersaantallen, hoe komen bezoekers op mijn website, etc.

Maar een misschien wel net zo interessante vraag is waarvoor mensen op de website komen. Wat is hun aanleiding? Wat is de intentie van het bezoek? Een vluchtige impressie, een specifieke zoektocht naar een product of jouw bedrijf, of misschien wel per abuis?

Biedt jouw Homepage een antwoord op de vragen van je bezoekers? Als dat niet het geval is, zal de bezoeker je site snel weer verlaten.

Dit is trouwens te meten in Google Analytics bij 'bouncepercentage': hoe hoger dit getal, hoe meer bezoekers je site (teleurgesteld?) snel verlaten. Er is geen benchmark aan te geven wat een goed bouncepercentage is. Onze ervaring is dat dat verschilt per website, branche en product/dienst. Doorgaans ligt het bouncepercentage tussen 40-80%.

Maar hoe gaan we nu die bezoekers bieden waar ze naar zoeken? Dat doen we door niet meer, maar juist minder op onze Homepage aan te bieden.

Toptaken: minder informatie voor meer bezoekers

Daarom gaan we op zoek naar de drie belangrijkste taken waar bezoekers voor komen: de toptaken. Om die te vinden maak je eerst een uitgebreide lijst van taken die bezoekers vaak uitvoeren op een website. Denk daarbij niet primair vanuit je eigen aanbod aan producten en diensten, maar bekijken de statistieken op deze aspecten:

Denk ook eens vanuit de verschillende soorten bezoekers: vaste klanten (waar komen zij vaak voor?), nieuwe klanten, nieuwsgierige bezoekers, twijfelende bezoekers, et cetera.

Het doel van de Homepage: conversie

Het doel van je hele website is om van bezoekers uiteindelijk klanten te maken. Dat doen we door de website zo in te richten dat de Homepage naar de product-/dienst-pagina verwijst. En de productpagina naar de contactpagina. Dat is in het kort het doel van een website. We noemen dat conversie: van bezoekers klanten maken.

BIj de keuzes die je maakt voor je Homepage houdt je daar dus rekening mee: het gaat de bezoeker om een oplossing. En jij biedt die met een van je producten of diensten. Verwijs ze daarnaar.

Homepage inrichten

Wanneer de drie belangrijkste taken bepaald zijn kan de Homepage ingericht worden. Hoe je dit vormgeeft is verschillend voor iedere soort website. Ieder item moet gepaard gaan met een 'call-to-action': een mogelijkheid (bijvoorbeeld een button) om naar de productpagina door te klikken. Zorg in ieder geval voor links naar de andere pagina's waar de toptaken verder worden uitgewerkt.

Call-to-actions

Een call-to-action kan een button zijn met ‘Bekijk de tarieven’, maar ook linkjes naar productpagina's. Zorg wel altijd voor kraakheldere begeleidende teksten: onderschat het psychologische effect niet van de klikbare tekst of button. Een bezoeker wil weten wat er gebeurt als je op de knop klikt. Dus liever niet 'Aanmelden nieuwsbrief', maar 'Op de hoogte blijven? Ontvang maandelijks onze tips'. Laat bezoekers niet raden ('Aanmelden nieuwsbrief' is nietszeggend), maar geef ze onomwonden duidelijheid.

Wat wél op de Homepage plaatsen?

Naast de toptaken zijn een aantal items belangrijk om wél te vermelden op de Homepage. Deze zaken dienen ter verduidelijking, bevestiging en wekken vertrouwen:

Bovenstaande items zijn vaak functioneel of als psychologische beïnvloeding bedoeld. Een bezoeker krijgt een bevestiging: deze organisatie is betrouwbaar, is bereikbaar, bestaat echt, denkt met mij mee en heeft autoriteit.

Onderschat de korte introductie over wie je bent niet; laat zien dat je de pijn begrijpt van je bezoekers en wek vertrouwen door je autoriteit te tonen.

Wat de contactgegevens betreft: plaats de (link naar de) contactgegevens overigens zowel bovenaan als onderaan iedere pagina

Wat niet op de Homepage plaatsen?

De volgende zaken zijn uit den boze op je Homepage:

Maak van je Homepage dus een Homepage die de drie belangrijkste vragen beantwoordt. Dus: weg met dat nieuws van die Homepage, de volgepropte slidebar en de onleesbare slider met nietszeggende stockphotos. Bedien je bezoekers met waar ze naar op zoek zijn.