Filter je bezoek aan je eigen website uit Analytics, zodat je gegevens betrouwbaar worden.

Google Analytics is ideaal om het bezoek aan je website te meten en analyseren. Maar wanneer jij je eigen website bezoekt, dan wordt dat bezoek gewoon meegenomen in de meetgegevens. Helemaal wanneer je weer eens een dag hard hebt zitten werken aan je website dan worden de meetgegevens oneigenlijk beinvloedt.
Wat je wilt meten is wat je échte bezoekers doen. Je eigen bezoek zou niet meegenomen moeten worden in de Analytics data.
Gelukkig is het mogelijk om op eenvoudige wijze deze bezoeken te filteren, zodat ze niet worden meegenomen in de meetgegevens. Hieronder een stappenplan.
Stappenplan eigen bezoek uit Analytics filteren
1. Zit je nu op je werkplek? Zo ja, ga dan naar Google en typ daar: "wat is mijn IP?". Kies een van de resultaten. Je krijgt nu een getal te zien dat uit meerdere groepen van cijfers bestaat, bijvoorbeeld 11.222.33.444. Kopieer dat getal.
2. Log nu in op Google Analytics. Kies hierna bovenaan het juiste account met de juiste website (als je meerdere accounts/websites hebt).
3. Klink in linksonder op 'Beheerder'. In het nieuwe scherm klik je nu op 'Alle filters'.
4. Klik op de knop '+ Filter toevoegen'. Verzin een filternaam (bijvoorbeeld 'IP kantoor'). Selecteer bij 'Filtertype' achtereenvolgens: Vooraf gedefinieerd > Filtertype selecteren: Uitsluiten > Bron of bestemming selecteren: Verkeer van de IP-adressen > Expressie selecteren: die gelijk zijn aan. In het veld 'IP-adres' voer je vervolgens het gekopieerde IP-adres in.
5. Pas het filter toe op je website, door deze te selecteren en aan het rechterblok 'Geselecteerde weergaven' toe te voegen.
6. Klik op Opslaan.
Je bent nu klaar. Je meetgegevens zijn nu verschoond van eigen verkeer. Je meet nu alleen nog relevante data van bezoekers op je website.
Vergeet niet ook je IP-adres van thuis, en dat van je webbouwer en marketingbureau op te nemen als filter! Maar steeds een nieuw filter hiervoor aan.
Heb je hier hulp bij nodig? Stuur me dan een berichtje,